نظر سنجی جدید در بریتانیا حاکی از عدم توجه به علایم دیابت و مصرف پایین سبزیجات است

12 ژوئن 2017- نتایج یک نظرسنجی جدید در بریتانیا نشان می‌دهد علایم خاصی از دیابت توسط اکثر افراد نادیده گرفته می‌شود و درنتیجه این افراد به دنبال توصیه‌های پزشکی برای این علایم نیستند.

نتایج این نظر سنجی توسط انجمن دیابت انگلستان به دلیل هفته دیابت که از 11 تا 17 ژوئن برگزار می‌شود، منتشر گردید. یافته ‌ی دیگری که از این نظرسنجی استخراج شده و موجب نگرانی عمده‌ای شده است، مصرف پایین میوه‌جات و سبزیجات در بریتانیا است که به مراتب کمتر از میزان توصیه شده می باشد.

در این نظر سنجی، از 2 هزار فرد بالغ در مورد علایم خاص بیماری دیابت و اینکه آیا آنها با دیدن این علایم به پزشک مراجعه می‌کنند، سوالاتی پرسیده شد.

58 درصد از آنها در صورت داشتن خارش در ناحیه ی اندام تناسلی یا برفک با پزشک خود مشورت نمی‌کردند، 56 درصد به تشنگی شدید بی اعتنا بودند، 53 درصد تکرر ادرار را نادیده می‌گرفتند و 55 درصد خستگی خود را دلیل بر احتمال ابتلا به دیابت نمی‌دانستند و آنرا نادیده می‌گرفتند.

با این حال، این نظرسنجی نشان داد که 58 درصد از افراد چنانچه تاری دید را تجربه کنند، به دنبال  توصیه‌های پزشکی می‌گردند و 55 درصد از افراد چنانچه زخم یا جراحت دیر ترمیمی داشته باشند برای ملاقات حضوری با پزشک اقدام می‌کنند.

 در این نظر سنجی همچنین از رژیم غذایی افراد و اینکه آیا شرکت کنندگان می‌دانند که یک وعده‌ی سبزیجات شامل چه مقدار سبزیجات است، سوالاتی پرسیده شد.

حدود 66 درصد از افرادی که در این نظر سنجی شرکت کرده بودند، در گزارش خود به مصرف 3 وعده یا کمتر میوه‌جات یا سبزیجات اشاره کردند که کمتر از 5 وعده ی توصیه‌ شده است. علاوه بر این سه نفر از هر 4 فرد شرکت کننده در این نظر سنجی نمی‌دانستند که یک وعده‌ی سبزیجات از چه مقدار سبزیجات تشکیل شده است و در مورد میوه‌جات از هر سه نفر شرکت کننده، دو نفر نمی‌دانستند یک وعده‌ی میوه از چه مقدار میوه تشکیل شده است.

 Emma Elvin، مشاور بالینی دیابت بریتانیا گفت: تغییرات ساده در شیوه‌ی زندگی نظیر داشتن یک تغذیه‌ی متعادل، خوردن میوه‌ و سبزیجات بیشتر و انجام ورزش بیشتر یک بخش مهم از مدیریت  انواع دیابت است و می‌تواند عوارض جدی این بیماری را در دراز مدت کاهش دهد.

انجمن دیابت بریتانیا تلاش کرده است با هشتک "دیابت را دوباره تعریف کنیم و به دنیا نشان دهیم دیابت واقعاً چگونه است" هفته‌ی دیابت امسال را پررنگ تر کرده و به افراد در مورد علایم دیابت و داشتن زندگی سالم آگاهی می دهد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/new-uk-poll-reveals-missed-diabetes-symptoms-and-poor-consumption-of-vegetables-92739000.html